بیمه درمان تکمیلی انفرادی چیست

بیمه درمان تکمیلی انفرادی چیست

اخیراً بعضی از شرکت‌های بیمه اقدام به ارائه بیمه درمان تکمیلی انفرادی هم می‌کنند. تفاوت بیمه درمان تکمیلی انفرادی با بیمه درمان تکمیلی خانواده در این است که پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی خانواده نسبت به بیمه درمان تکمیلی گروهی (شرکتی) کمتر است. اما در بیمه درمان تکمیلی انفرادی این اتفاق نمی‌افتد و پوشش‌های کاملی در اختیار بیمه‌گزار قرار می‌گیرد. حتی در بعضی از شرکت‌های بیمه مثل بیمه سامان داشتن بیمه پایه برای دریافت بیمه تکمیلی نیز لزومی ندارد. یعنی حتی اگر بیمه تامین اجتماعی ، خدمات درمانی و... نداشته باشید هم می‌توانید بیمه تکمیلی خریداری کنید.

طرح های بیمه سامان که  ارائه شده توسط شرکت های بیمه‌گر سامان است نرخ و طرح های متعددی را برای دربرگرفتن نیازهای بیمه اشخاص شامل می شود و مناسب افرادی است که امکان تهیه بیمه درمان تکمیلی را تحت نظر ارگان یا سازمان خاصی به صورت گروهی ندارند. هر فرد با توجه به پوشش‌ها و حق بیمه مناسب خود می تواند طرح مختص خود را خریداری نماید.در حال حاضر فقط شرکت های بیمه سامان ، طرح بیمه درمان تکمیلی انفرادی را ارائه می دهند که هر کدام شرایط بیمه ای خاصی دارند. بیمه‌گزار در انتخاب بیمه درمان تکمیلی انفرادی باید به تعداد مراکز درمان تحت قرارداد با بیمه‌گر توجه نماید که هرچه تعداد این مراکز درمانی طرف قرارداد بیشتر باشد، مراجعه به مراکز درمانی در هنگام بیماری و بستری شدن آسان تر می باشد.

پوشش‌های بیمه تکمیلی
پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی ارائه شده توسط شرکت های مختلف بیمه‌گر می تواند متفاوت باشد.برخی از شرکت های بیمه، علاوه بر پوشش های اصلی بیمه درمان تکمیلی، پوشش‌های بیمه تکمیلی فرعی یا الحاقی نیز ارائه می دهند که البته حق بیمه بیشتر را می‌طلبند.

پوشش‌های اصلی بیمه تکمیلی ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه‌گر مختلف به شرح زیر هستند:

1.هزینه‌های بستری ، جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، آنژیوگرافی قلب، انواع سنگ‌شکن در بیمارستان و مراکز محدود جراحی و Day Care( جراحی های Day Care، جراحی‌هایی هستند که مدت زمان مراقبت های بعد از عمل آن ها در مراکز درمانی بیش از یک روز نباشد.)
2.هزینه های آمبولانس شهری و بین شهری و سایر فوریت‌های پزشکی مشروط به بستری شدن بیمه شده در مراکز درمانی یا انتقال بیمار به سایر مراکز تشخیصی و درمانی طبق دستور پزشک معالج
3.هزینه همراه بیماران زیر 7 سال و بالای 70 سال در بیمارستان
پوشش‌های اضافی بیمه تکمیلی که در صورت درج در بیمه‌نامه تکمیلی قابل پوشش هستند:
1.پوشش هزینه های اعمال جراحی مربوط به سرطان ، مغز، اعصاب مرکزی و نخاع( استثنای این موضوع ستون فقرات است) ، گامانایف، قلب، پیوند ریه، کبد ، کلیه و مغز استخوان
2.هزینه های زایمان طبیعی و سزارین تا 50 درصد سقف تعهد سالیانه . در این پوشش بیمه‌ای ، سقف تعهد بیمه‌گر نباید از بالاترین هزینه توافق شده با بیمارستان‌های طرف قرارداد فراتر رود. در صورت خریداری پوشش زایمان، پوشش هزینه‌های مربوط به درمان نازایی و ناباروری و عمل‌های جراحی مرتبط همانند IUI, ITSC , ZIFT, GIFT ، میکروانجکشن و IVF حداکثر معادل سقف تعهد زایمان به عنوان یک پوشش مستقل از آن مجاز است.
پوشش هزینه های پاراکلینیکی:
3.هزینه های پاراکلینیکی(آزمایش های تشخیصی برای سنجش میزان پیشرفت یا بهبود بیماری و اطمینان از بهبود و ارتقای سلامتی بیمار) که این هزینه‌ها شامل ماموگرافی،انواع اسکن و اندوسکوپی، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو و دانسیتومتری، تست ورزش، تست آلرژی، نوار عضله EMG، نوار عصبی NCV، نوار مغز EEG، نوار مثانه، تست تنفسی شامل اسپیرومتری و PFT، شنوایی سنجی ، بینایی سنجی ، آنژیوگرافی چشم، هولتر مانیتورینگ قلب هستند.
4.هزینه های عمل های سرپایی همانند دررفتگی و شکستگی و گچ گرفتن اعضای بدن، ختنه، بخیه ، کرایوتراپی، اکسیژن لیپوم، بیوپسی، تخلیه کیست و لیزردرمانی
5.دندانپزشکی که فقط شامل کشیدن دندان ،جرم‎گیری، بروساژ، ترمیم و پرکردن، درمان ریشه و روکش شود.
6.هزینه تهیه عینک و لنز طبی و سمعک
جراحی عیوب انکساری چشم البته به شرطی که بنا به تشخیص چشم پزشک معالج، جمع نقص بینایی هر چشم (درجه نزدیک بینی یا دوربینی به اضافه نصف آستیگمات) 4 دیوپتر یا بیشتر باشد.
هزینه های ناهنجاری ها و بیماری‌های جنین (تست‌های غربالگری)
7.تهیه اروتز
8.هزینه خدمات آزمایشگاهی نظیر آزمایش‌های تشخیصی، آسیب شناسی و پاتولوژی و ژنتیک پزشکی، انواع رادیوگرافی، نوارقلب و فیزیوتراپی ( به استثنای چکآپ)
9.هزینه های ویزیت، دارو و خدمات اورژانسی غیربستری