تاریخچه بیمه

تاریخچه بیمه

تاریخچه بیمه
درابتدا بهتر است به تاریخچه بیمه بپردازیم :

اگر در گذشته نچندان دور خانواده های خود رجوع کنید میبینید که مردم همیشه مقدار جواهرات و موراد قیمتی برای روز حادثه و روزی که نیازمند شودند کنار گذاشته بودند , گر چه این روش در گذشته خیلی کارامد بود اما با گذشت زمان و مسئله امنیت خود موارد قیمتی و میزان خسارات بیمه ها را به وجود اورد.در بازرگانان چینی قدیم برای اینکه به دور از خطراتی مانند طوفان ها و دزدان دریایی باشند بار های خود را بین چندین کشتی پخش میکردند در این حالت اگر حتی یک کشتی به مقصد نمیرسید کمتر ضرر میکردند نسبت به از بین رفتن کل بار.
میتوان گفت در گذشته ,  ایرانیان باستان نوعی بیمه برای زمان مشکلات داشتند با توجه به نوشته های جاحظ , نویسنده عرب که کتاب هایی درباره تاریخ باستانی ایران نوشته .  خانواده هایی که در ایین جشن های نوروز هدیه ای به ارزش 10 هزار درهم یا بیشتر به پادشاه میدادند توسط پادشاه در رویداد های نا خواسته و گرفتاری های مالی حمایت میشدند.اگر ارزش هدیه‌ها به ده‌هزار درهم رسید آن را در دیوان ویژه بنویسند و اگر در طی سال اتفاقی برای هدیه‌دهنده رخ دهد که نیازمند کمک گردد، مانند این که بلیه‌ای بر او برسد یا ساختمانی بسازد یا مهمانی بزرگ و ولیمه‌ای بدهد یا پسر زن دهد یا دختر به شوی فرستد و هدیه‌ او ده هزار درهم بوده، دو برابر آن را به عنوان کمک به او بدهند. ولی اگر هدیه‌ او چیز کوچکی بوده، مانند پیکانی یا سیبی یا ترنجی و مانند آن‌ها، بر شاه است که در هنگام نیازمندی او به اندازه‌ای که اخلاص و وفاداری هدیه‌دهنده مقتضی آن و خیلی بیش از اندازه‌ هدیه‌ او باشد، او را پاداش دهد. و اگر کسی از این افراد در هنگام نیازمندی کمکی به او نمی‌رسید، وظیفه داشته است که آن را به دیوان اطلاع دهد و از زنده نگه‌داشت این آیین غفلت نکند.

بیمه در ایران

ایده تشکیل یک شرکت بیمه ایرانی در سال ۱۳۱۰ توسط فردی ایرانی به نام دکتر الکساندر آقایان (که سابقه فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را داشت) به علی اکبر داور، وزیر مالیه وقت مطرح شد و در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴، شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دو میلیون تومان به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد.

اولین بیمه نامه ایران برای منزل مسکونی اقایور نوشته شده است.