بیمه حوادث انفرادی

بیمه حوادث انفرادی

بیمه حوادث انفرادی چیست؟
بیمه حوادث انفرادی در دسته بیمه اشخاص قرار می‌گیرد. بیمه اشخاص چند رشته بیمه را دربرمی گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بیمه حوادث است. بیمه حوادث نیز خود به دو دسته بیمه حوادث انفرادی و گروهی تقسیم می‌شود.

بیمه حوادث انفرادی بیمه‌ای است که از بیمه‌گزار در برابر هر نوع حادثه‌ای حمایت می‌کند. تفاوتی ندارد که این حادثه در چه ساعتی از شبانه‌روز، در کجا و حین انجام چه کاری افتاده باشد؛ درهرحال بیمه‌گذار مطابق بیمه‌نامه تحت پوشش حوادث رخ داده است.

بعضی از مهم‌ترین حوادثی که تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی هستند عبارتند از: غرق شدن، مسمومیت، تأثیر گاز، بخار و یا موارد خورنده مانند اسید، ابتلا به بیماری‌هایی مثل هاری، کزاز و سیاه‌زخم، گزیدگی، اقدام به نجات اشخاص و اموال از خطر و حادثه، سوانح رانندگی، برق‌گرفتگی، سوختگی، سقوط از ارتفاع و حمله حیوانات.

غرامت‌های اصلی بیمه حوادث انفرادی
غرامت‌های اصلی بیمه حوادث انفرادی خطرات اصلی هستند که تحت پوشش تمام بیمه‌های حوادث انفرادی قرار دارند و سایر غرامت‌ها در صورت تمایل بیمه‌گذار به بیمه‌نامه اضافه می‌شوند. این غرامت‌های اصلی عبارتند از:

غرامت فوت در بیمه حوادث انفرادی
غرامت فوت درصورتی‌که حادثه‌ای که تحت پوشش بیمه حوادث انفرادی باشد، منجر به فوت بیمه‌گذار شود؛ بیمه‌گر موظف است سرمایه فوت را به ذینفعان بیمه‌گذار بپردازد.

سرمایه فوت در بیمه حوادث انفرادی
سرمایه فوت و نقص عضوهنگام عقد قرارداد بیمه‌نامه، بیمه‌گذار مبلغ سرمایه فوت را تعیین می‌کند. معمولاً مبلغ سرمایه فوت دارای یک میزان حداکثر است و این مقدار حداکثر به توانایی شرکت بیمه در پرداخت سرمایه فوت بستگی دارد. این مبلغ سرمایه فوت یکی از عوامل تأثیرگذار در حق بیمه حوادث انفرادی محسوب می‌شود.

غرامت نقص عضو در بیمه حوادث انفرادی
غرامت نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم (کلی یا جزئی)
یکی دیگر از غرامت‌های اصلی بیمه حوادث انفرادی نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم (کلی یا جزئی) است. درصورتی‌که به علت بروز یکی از حوادث تحت پوشش بیمه‌نامه، بیمه‌گذار دچار قطع، تغییر شکل یا از دست دادن توانایی انجام کار عضوی از اعضای بدن شود، بیمه‌گر باید مطابق بیمه‌نامه سرمایه فوت و نقص عضو را به بیمه‌گذار پرداخت کند؛ به شرطی که حداکثر تا دو سال بعد از وقوع حادثه عواقب آن بروز نماید.